Leningrad *****

Geplaatst: 1 oktober 2021 in Filmbeoordeling

2009 – Rusland / Verenigd Koninkrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Aleksandr Buravskiy
met Mira Sorvino, Olga Sutulova en Gabriel Byrne

Aan mijn eerste mening hoef ik echt niet toe te voegen.
Aanrader, nog steeds !!

Commentaar 2010:
Of het verhaal van de Britse journaliste waarheid is of niet, dat laat ik in het midden.
Feit is, dat het beleg van Leningrad echt is gebeurd en ook de corridor die men over het ijs had gemaakt om de stad te bevoorraden is werkelijk gebeurd.
En zo zijn er nog wel een paar dingen in deze film die waarheidsgetrouw zijn, maar ik ga niet alles hier verklappen.
Maar wat ik echt zeer goed vond aan deze film is, ten eerste, natuurlijk dat iedereen zijn moedertaal spreekt, en het Russisch is echt geen hinder, zoals sommigen beweren, het komt de film alleen maar ten goede.
Ten tweede, hoe men alles in beeld heeft gebracht is werkelijk prachtig gedaan, en dat voor een hoofdzakelijk Russische productie, echt puik werk. Het is net echt, en men laat duidelijk zien wat voor een gruwelen een oorlog teweeg brengt, zelfs kannibalisme.
Ten derde, het geluid is ongelooflijk goed, de Stuka-aanvallen schellen door de luidsprekers, angstaanjagend echt, de bominslagen donderen door de kamer en de kogels fluiten je om de oren. En daar heeft de DTS sound natuurlijk veel mee te maken.
Kortom: de hoogste score voor deze film, die een stukje geschiedenis toont alsof het een documentaire was.
Ik heb de bioscoopversie gezien, 106 minuten, maar hoop dat de tv-versie van 364 minuten snel op DVD verschijnt, staat alvast al op mijn verlanglijst !!!

Leningrad (Moviemeter)

Leningrad

Reacties zijn gesloten.